Na španielskej nôte alebo o mužoch, o varení, o zvykoch a iných taľafatkách s La Luz

08.10.2009 14:10

Slnečné kvapky drúzgajú mi do tváre,
pozri tuhľa prší a tamhľa nie...

 

 

La Luz je moja bývalá spolužiačka, jedna z ôsmich. Máme temer rovnako staré deti, teda ona má deti (chlapca a dievča), ja mám synov. Najskôr nás poltila Prievidza, ale dalo sa ešte, neskôr nastúpilo Španielsko, ale to tiež nie je tak ďaleko. Vidno zoči-voči sa síce nemôžeme len tak, ale okrem telefonovania môžeme spolu písať. Vlastne sme aj komunikovali po dosť dlhej dobe. Kúsok z komunikácie s La Luz, ktorá sa definitívne rozhodla opustiť Slovensko a žiť v krásnej Españole som sa rozhodla sprístupniť aj vám, čo ma budete čítať, aj sebe ako spomienku.


V Es si viac ako desať rokov, neobávaš sa, že príde iná krajina, čo ťa očarí?
Vôbec nie, ja som pripravená nechať sa očarovávať, som závislá na pocitoch.

Čo by si odniesla z Sk ?
Ľudí, ktorých milujem (aj teba a hneď teraz) ... Española je veľmi veľká a veľmi rôznorodá, je tu všetko, hory, lesy na severe, pastviny v strede a vyprahliny na juhu, všetko tu má svoje čaro, ak by si však položila otázku, že čo by som si zobrala sem do Alicante, tak by som ti odpovedala, že zasnežené Vianoce, tu nikdy nesneží...

Poďme na chlapov, akú máš na nich škálu, teda kto sa ti ešte nedostane do obrazu a kto už áno?
Ojojo! Nebudem sa namáhať a odpoviem tak jednoducho primitívne, páčia sa mi tmavé typy, inteligentní a distingvovaní, zábavní, úspešní, so silným charakterom a hlavne čistotní, mám rada galantnosť, obdivujem mužnosť a som vďačná za chápavosť, páčia sa mi zrelí muži, nemám záujem o poserov /to sú akí?/ slabosi, chlap má byť chlap a nie ďalšie decko, o ktoré sa musíš starať...

Viem, že si výborná kuchárka, dáš nejaký Español recept, len prosím ťa nie tú sladkú ryžu, čo som u teba čítala na blogu a čo na mňa neurobila dojem...
Náhodou Aroz Con Leche je výborný postre, zákusok a od ryžového nákypu má ďaleko...

Ja ti verím, že ho vieš urobiť výborný, ale ja som mizerná kuchárka, vlastne som mizerná vo všetkom, chýba mi hlavne cit...
Jedna z vecí, respektíve zo zvykov, ktoré som tu v Es stratila je zvyk variť... a vôbec nie si mizerná vo všetkom a cit ti tiež nechýba, pozri ja som ťa vždy obdivovala...a keď sme už pri tom obdive, k mužovi tiež musím cítiť obdiv (okrem iného) inak by nás vzťah neprosperoval, ja som sa zamilovala iba jediný raz a to tiež preto, že som toho človeka nesmierne obdivovala, medzi mužom a ženou musí byť okrem lásky aj obdiv

Uff, budem z teba dlho ťahať nejaký Español recept?
Tak lososa; čo potrebuješ pre 4 osoby: 4 menšie lososy, štyri francúzske cibule (to sú tie červené) nové korenie, soľ a šafrán, olivový olej a za lyžicu hladkej múky
Lososy sa osmažia na panvici, okorenia a osolia. V kastróli sa osmaží cibuľa na olivovom oleji, pridá sa lyžica múky, šafrán a podleje sa vývarom, omáčku je možné rozmixovať, aby bola jemná, podáva sa to takým spôsobom, že každá porcia sa poleje tou omáčkou a ako príloha sa podávajú zelené fazuľky, alebo varené zemiaky. Ten šafrán dá omáčke zvláštnu príchuť.

A ešte zapečené šatočky; Cesto: hrubá múka, vajce, teplá voda, soľ (ako na cestoviny), vymiesi sa, vyvaľká a pokrája na štvorčeky, alebo povykrajuje väčším pohárom
Plnka: 400g mletého mäsa, syr na strúhanie, soľ, štipľavá paprička, štipľavá omáčka (mexická, tabasco), rajčinový pretlak, alebo 4 čerstvé rajčiny, 1 cibuľa, 1 jablko a oregano; všetko sa zmieša a plní sa cesto v tvare šatočky, poukladá sa to na vymastený plech, potrie sa rozslahaným vajcom a nechá sa 15 minút piecť na 200 ° C v predhriatej trúbe, potom sa vyberie, posype postrúhaným syrom a nechá sa piecť dve tri minútky

Keby som chcela nájsť šťastie v Españole, čo by si mi poradila?
Nič nemusíš, stačí len vedieť španielsky a koniec koncov skúsenosť je neprenosná: prídeš, uvidíš a zvíťazíš!

Ak by som sa teraz objavila v Españole, kam by si ma zobrala?
Pre celú Españolu španielske katedrály, v Alicante fiestas de san juan a ešte aj moros a cristianos, to sú svätojánske sviatky, predchádzajú im hogueras, keď sa tu pália monumenty z kartónového papiera, ktoré v podstate robia celý rok, potom ich vystavia na ulici, každá štvrť má svoju hogueru, a potom ich pália...

To pálenie má nejaký význam, pôvod?
Neviem, tu ti to nikto nevie povedať, prečo pália tie monumenty, vo Valencii majú takú fiestu na Jozefa, na svätého Jána sa tiež robia vatry a preskakujú sa, ale najskôr sa vatra musí 3 krát obísť v protismere hodinových ručičiek, v niektorých častiach, hore na severe zvyknú chodiť po rozpálených uhlíkoch. Na svätojánsku noc sa v Alicante tiež robia vatry na pláži, býva tam masa ľudí, každá skupinka okolo svojho ohníka s gitarami, pitím, spievajú a zabávajú sa. Vraj sa má na svätého Jána páliť všetko staré, čo je už nepotrebné, tiež sa zvyknú písať na papieriky veci, ktoré nikto nechce a potom ich spália a do mora sa zvyknú hádzať drobnosti (roztrhnuté koráliky, malé hrebienky, čačky, ktoré už nechcú), aby sa mali morské víly čím okrášliť...

Máš ešte niečo podstatné k Españole ?
Tu sa nikto ničím nestresuje a žije sa tu kľudnejšie, na Slovensku, keď ti niečo nejde, už si nula. Je pravda, že Españolci moc inteligencie nepobrali, ale aspoň sa z toho nenervujú, ale v pohode tu nájdeš aj inteligentných ľudí a nie všetci sú ignoranti – čiže nevedomci. Pre mňa má význam hlavne klimatický rozdiel, milujem slnko, teplo, som ako mačka, čo sa rada vyhrieva na slniečku. Keď som sem prišla prvý krát a vlastne aj prvý krát v živote videla more, pocit, ktorý ma naplnil sa dá pomenovať ako nádej, vážne, cítila som akúsi nádej. Niekoho more desí, mňa naopak, dívať sa do nekonečnej diaľky, kde sa obloha spája s vodou a niekedy vlastne ani nevieš, že kde je tá pomyselná čiara, kde to more končí a kde tá obloha začína, more vzbudzuje vo mne rešpekt, milujem more a keď je rozbúrené pociťujem nevysloviteľnú úctu k nemu, jednoducho ho milujem, ale nie tak, že by som sa v ňom čľapkala od rána do večera, skôr by som sa vydržala hodiny naň dívať a počúvať ho a voňať ho, vyvaľovať sa na pláži nie je zrovna mojou záľubou, spotená a oblepená pieskom... brrr! Keď sa chcem kúpať tak idem radšej na bazén, pekne na ležadle pod slnečníkom a slamkou poťahovať sladučké malibu...

 



Na španielskej nôte alebo o mužoch, o varení, o zvykoch a iných taľafatkách s La Luz

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Vyhľadávanie

Image and video
hosting by TinyPic

 

 Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

TOPlist

NAJ.sk